Skip to main content
kafelki na stronę

Rzecz o Warszawie – warsztaty projektowania przedmiotu

laboratorium warsztaty wzornictwaSkarpa Warszawska to fenomen przyrodniczy, urbanistyczny i kulturalny. Właśnie ta część Warszawy stała się inspiracją do cyklu warsztatów z wzornictwa, w trakcie których projektowaliśmy pamiątkę z Warszawy.

Na warsztatach wraz z uczestnikami zastanawialiśmy się nad tym, czym Skarpa Warszawska może być dla Warszawy. Omówiliśmy jej układ, krajobraz i znaczenie. Stworzyliśmy mapę myśli Skarpy, a na niej oznaczyliśmy najważniejsze według nas sposoby myślenia o tej przestrzeni.
Zdiagnozowaliśmy najważniejsze problemy (m. in. brak ciągłości, ochrona przed zabudową, schody),  omówiliśmy tematy (m. in. przyroda, Wisła, różnorodność historyczna) oraz działania (m. in. piknikowanie, spacery, zwiedzanie instytucji kultury). Na podstawie tej pracy wybrałyśmy obszary projektowe, a z nich wyłoniłyśmy zagadnienia, nad którymi w drugiej części warsztatów uczestniczki pracowały indywidualnie tworząc przedmiot promujący Warszawę.

PROGRAM WARSZTATÓW

Warsztat I – Zrozumieć Skarpę 

Pierwsze warsztaty rozpoczęliśmy od prezentacji wprowadzającej na temat Skarpy Warszawskiej – historycznej i tematycznej. 

Warsztat II – Branding inspiracje – jak promują się inne miasta?06 aleja na skarpie 03

Warsztat drugi miał ukazać nieco inną perspektywę, kluczową dla pobudzenia kreatywności i otwartości uczestników w podejściu do kwestii wzornictwa, sztuki, kultury materialnej.

Przedstawiliśmy atrakcyjne wizualnie i nowatorskie produkty promujące region/miasto lub nawiązujące do jego historii, kultury, w tym ciekawe rozwiązania produktów w przestrzeni miejskiej. Nawiązaliśmy do przykładów m.in. z miast: Delft, Leerdam, Odessy, Bologny, Londynu, Nowego Jorku.

Warsztat III – Skarpa Warszawska – obszary problemowe

Na trzecim spotkaniu zdiagnozowaliśmy najważniejsze problemy związane z obszarem Warszawskiej Skarpy.

Na podstawie tej pracy wybraliśmy obszary projektowe, a z nich wyłoniliśmy zagadnienia, nad którymi uczestnicy pracowali indywidualnie.

Warsztat IV i V – Ja – designer

Wykorzystując ustalenia z poprzedniego warsztatu stworzyliśmy założenia projektowe oraz brief kreatywny. Powstał opis założeń: budżetowych, technologicznych, materiałowych, estetycznych, użytkowych, które finalny produkt ma posiadać.

szkice_M_Skibinska_4Warsztat VI – Prezentacja projektów

Na ostatnim otwartym spotkaniu zaprezentowaliśmy projekty uczestników i podjęliśmy dyskusję na ich temat.

Poruszyliśmy zagadnienia prawne oraz etyczne z dziedziny problemów konsumenckich. Uczestnicy zapoznali sie z ideą open designu, możliwościami zastosowania otwartych licencji w produkcji i tworzeniu designu, dowiedzieli się na czym polegają licencję Creative Commons, jakie są ich rodzaje, jak w Polsce i na zachodzie funkcjonują firmy i instytucje, które dzielą się wypracowanymi doświadczeniami.

Podczas sześciu spotkań warsztatowych zaprojektowaliśmy m.in. zestaw kobiecych akcesoriów ogrodniczych zainspirowany działalnością ogrodniczą królowej Bony i Anny Jagiellonki oraz licznymi założeniami ogrodowymi usytuowanymi na zwieńczeniu Skarpy. Stworzyliśmy przedmiot promujący Skarpę Warszawską jako miejsce wycieczek rowerowych, nawiązujący do promowanego przez władze miasta wizerunku Warszawy jako miasta aktywnych i zdrowych mieszkańców.

W efekcie powstała seria projektów koncepcyjnych, które mogą zostać w przyszłości rozwinięte w projekt pamiątki z Warszawy, promującej miasto w przestrzeni lokalnej i międzynarodowej. Stworzyłyśmy projekty praktyczne, estetyczne i nie wykluczające użytkowników ze względu na wiek.
Wierzymy, że Skarpa może stać się ciekawą inspiracją do stworzenia wyjątkowego przedmiotu promującego Warszawę. Zapraszamy do zapoznania się z projektami naszych uczestników.

SCENARIUSZ                   laboratorium-miasta3

 

// 0)
prevPageLink.css({’opacity’ : '1′ , 'display’ : 'inline-block’, 'cursor’ : 'pointer’});

var lastPage = this.getNumPages() – 1;
if (this.displayedPage  

Warsztaty prowadziły:

Paulina Jędrzejewska – prezeska Fundacji Culture Shock; współzałożycielka Hedoco, pierwszej marki w Europie środkowo-wschodniej, która produkuje i sprzedaje wyłącznie open design, gdzie odbiorca – całkowicie legalnie – może stać się jednocześnie projektantem, producentem i nabywcą.  Działa w temacie wolnej i nieformalnej edukacji, przestrzeni miejskiej, nowej technologii. Bywa socjolożką, antropolożką, aktywistką miejską, prezeską, trenerką, fotografką, artystką.

Marcela Kawka – projektantka wzornictwa przemysłowego i komunikacji wizualnej. W swojej praktyce zawodowej zajmuje się projektowaniem nowych rynkowych produktów, corporate identity, nadzorem nad wdrożeniami i doradztwem w zakresie wdrażania strategii wzorniczych. Pauliną Jędrzejewską zrealizowała serię warsztatów, których celem było wykształcenie umiejętności oraz poszerzenie wiedzy z zakresu wzornictwa dla osób 55+. Wraz z Izabelą Cichecką otrzymała III nagrodę w konkursie Nokia Only Planet Design for all, za projekt urządzenia „Health Guard” uwzględniającego potrzeby seniorów.

Patroni: logo_bumPartnerzy:  panstwo   wall-1Logo CBR Zielen

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa. 

kompilacja_logo_miasta