Fundacja Culture Shock jest organizacją pozarządową działającą na rzecz rozwoju twórczego i zawodowego różnorodnych grup odbiorców. W centrum naszego zainteresowania pozostaje człowiek – zwracamy uwagę na potencjał, który w nim drzemie, przestrzeń w której żyje, wspólnoty, które tworzy. Misją Fundacji jest otwieranie dostępu do edukacji, w tym cyfrowej każdej i każdemu, niezależnie od wieku i pozycji społecznej, oraz wspieranie społeczności lokalnych w Polsce i za granicą za pomocą działań artystyczno-kulturalnych. Pracujemy w oparciu o nowatorskie narzędzia edukacyjne i animacyjne własnego autorstwa. Wykorzystujemy nowe technologie i nowe media, przełamując bariery dostępu do świata cyfrowej kultury.

Fundacja działa na rzecz rozwoju osobistego i zawodowego różnorodnych grup odbiorców: osób zagrożonych wykluczeniem (defaworyzowana młodzież, seniorzy,  LGBTQ+, kobiety, mieszkańcy mniejszych ośrodków, OzN), działaczy/ek NGO, aktywistów/ek i edukatorów/ek. Większość naszych osiągnięć pochodzi z obszaru rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, wyrównywania szans odbiorców, promowania postaw aktywistycznych i działań badawczych (np. projekty: “Mediaspołecznicy” – wspieranie aktywizmu młodzieży; “Dare to Act” – promocja zaangażowania w działania lokalne; “Wymiennik/Kooperacja” – wspólnotowe działania społeczne; 3 edycje “Rzeczoznawców” – kształcenie ustawiczne dla seniorów; “Kultura Biznes Aplikacje” – badanie społeczne nt. aplikacji mobilnych w kulturze).

Edukacja cyfrowa jest dla nas podstawą świadomej obecności we współczesnym społeczeństwie (zrealizowane 4 edycje FAM – Forum Aplikacji i Gier Mobilnych dla kultury, współpraca z kilkudziesięcioma partnerami, istotny wzrost odbiorców na przestrzeni 4 lat).

Swoją ofertę kierujemy do zespołów instytucji i organizacji pozarządowych. Corocznie wsparciem obejmujemy kilkaset osób i kilkadziesiąt instytucji. Od 2010 r. działamy w sposób ciągły – zrealizowaliśmy ponad 60 projektów krajowych (od dzielnicowych do ogólnopolskich) i 6 międzynarodowych, współpracując z partnerami z 15 państw. W latach 2019-2022 zrealizowaliśmy międzynarodowy projekt Burnout Aid (grant Erasmus+), w ramach którego przeprowadziliśmy badania dotyczące zespołu wypalenia zawodowego w NGO, diagnozując problemy, z którymi boryka się 3. sektor, co zaowocuje stworzeniem systemu wsparcia dla NGO. Zespół FCS pracował w 2020 roku w 4 grupach roboczych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, wypracowując rekomendacje dla lepszego funkcjonowania sektora.

POZOSTAŁE OBSZARY NASZEJ DZIAŁALNOŚCI

Nowe technologie i design
Prowadzone przez nas projekty w obrębie nowych technologii i designu przyczyniają się do rozwoju umiejętności cyfrowych odbiorców: młodzieży i seniorów, zwiększając świadomość uczestników odnośnie do nowych technologii cyfrowych w kulturze (projekty: “Mediaspołecznicy”, 2015, “Magia w procesie”, 2015, „MediaLab Junior”, 2012, „MediaLab Senior”, 2012, „MediaLab Junior Warszawa”, 2013). W sferze designu, Fundacja trzykrotnie zrealizowała warsztaty „Rzeczoznawcy” (2012-2015) dla seniorów i młodych rodziców, dając uczestnikom możliwość stworzenia własnego projektu przedmiotu lub rozwiązania przestrzennego na podstawie przeprowadzonej analizy potrzeb. Jesteśmy członkiem Koalicji Otwartej Edukacji oraz Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce.

Społeczności lokalne
W ramach działań na rzecz rozwoju wspólnot lokalnych, dużą atencją otaczana jest w Fundacji przestrzeń Skarpy Warszawskiej, gdzie mieści się nasza siedziba. Skarpa była terenem działań artystycznych i animacyjnych w latach 2011 – 2015 (biennale sztuki w przestrzeni publicznej Skarpy, projekty: „Skarpa. Reaktywacja!”, 2011, „Skarpa: Relokacja”, 2013, “Skarpa. Rewelacja”, 2015). Z ramienia koalicji Warszawskiej Drogi Kultury Na Skarpie Fundacja Culture Shock koordynowała trzy edycje plenerowej imprezy „Majówka na Skarpie” (2012-2014) oraz “Święto Skarpy Warszawskiej” (2015). Podsumowując ostatnie lata swych przedsięwzięć na Skarpie, Fundacja przygotowała pierwszą od ponad 20 lat publikację kompleksowo opisującą ten szczególny obszar (książka “Skarpa Warszawska”, 2015).

Od 2014 r. realizujemy projekt “Greenpoint. Przemiany” w Nowym Jorku. To działanie kulturalno-społeczne mające na celu wydobycie potencjału Greenpointu, jako przestrzeni do działań kulturalnych, artystycznych oraz sąsiedzkich. Projekt obejmuje animację kulturalną oraz badania nad historią społeczną miejsca.

W latach 2013 – 2015 byliśmy członkiem zespołu ds. Budżetu Partycypacyjnego w Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.

Działania artystyczne
Fundacja realizuje również projekty artystyczne, wspierając młodych twórców. W latach 2011-2014 roku w Galerii Culture Shock cyklicznie organizowaliśmy wystawy malarstwa, rzeźby, sztuki mediów. W prowadzonej przez nas Przestrzeni Na Skarpie odbywały się koncerty i przedstawienia teatralne.

Fundacja Culture Shock prezentowała efekty swoich projektów m.in. podczas Festiwalu Kultura 2.0 w Narodowym Instytucie Audiowizualnym, Medialabu Obóz kultury 2.0 Opole 2013, konferencji projektowej NIEwidzialny dizajn w Poznaniu oraz na wystawie „Design w przestrzeni publicznej. Lata lecą” w Zamku Cieszyn. Nasze teksty ukazały się w wielu publikacjach, np. “Edukacja kulturalna. Nowe czasy, nowe narzędzia” (artykuł pt. “Medialab – Magia w procesie”), wyd. Gmina Lublin; kwartalnik 2+3D (artykuł “Rzeczoznawcy – O warsztatach projektowych dla osób starszych”), wyd. 2+3D nr 49.

Co robimy?

Zespół

PAULINA JĘDRZEJEWSKA

Prezeska

Prezeska Fundacji Culture Shock. Trenerka, mentorka, badaczka i performerka. Wspiera zespoły organizacji społecznych oraz instytucji publicznych w procesie wdrażania zmian dobrostanowych, zapobiegania wypaleniu i bezpiecznej komunikacji. Eksperymentuje z nowymi technologiami i wspiera refleksję, jak mądrze z nich korzystać.

AGATA GIERYN

Członkini Rady Fundacji, Psychoterapeutka

Psycholożka, trenerka grupowa i psychoterapeutka Gestalt w trakcie szkolenia.
Na co dzień prowadzi psychoterapię indywidualną osób dorosłych
W Fundacji Culture Shock prowadzi konsultacje psychologiczne, grupy wsparcia i warsztaty. Specjalizuje się w przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu osób aktywistycznych.

Portret Piotra Grabowskiego

PIOTR GRABOWSKI

Fundator oraz Przewodniczący Rady Fundacji

Fundator oraz Przewodniczący Rady Fundacji Culture Shock. Absolwent prawa i marketingu kultury, finansista. Miłośnik sztuki w przestrzeni publicznej. Od urodzenia na Skarpie Warszawskiej, której „reaktywacja” stanowi osobisty cel jego fundacyjnych działań.

KAROLINA PLUTA

Ekspertka w zakresie metod performatywnych i edukacji

Trenerka, coach, pedagożka teatru, badaczka i performerka. Pracuje z różnymi grupami odbiorców, w tym z młodzieżą, dorosłymi, artystami, nauczycielami. Wspiera organizacje i instytucje działające na polu kultury i sztuki społecznie zaangażowanej. Lubi tańczyć i pisze wiersze.

Sylwia Żółkiewska Aplikacje Mobilne w Kulturze i Edukacji

SYLWIA ŻÓŁKIEWSKA

Menadżerka Produktów Cyfrowych, Projektantka

Projektantka, ekspertka w obszarze nowych technologii dla kultury i edukacji. Wykładowczyni UW, PJATK, UMCS. Współautorka książki Biznes w świecie mobile (Poltext 2018). Od ponad 12 lat zarządza tworzeniem produktów cyfrowych, w tym gier i aplikacji mobilnych, stron internetowych i e-kursów.

Noemi Gryczko

NOEMI GRYCZKO

Learning Experience Designer (LXD)

Z wykształcenia socjolog, muzyk i menedżerka. Ośmiela firmy i instytucje do tworzenia innowacji, eksperymentowania z angażującymi formami uczenia online i sięgania po więcej. Uczy jak wykorzystywać technologie, aby angażować studentów, pracowników i uczestników konferencji.

OLGA PERZYNA

Specjalistka ds. Social Media

Z wykształcenia polonistka, kulturoznawczyni i arteterapeutka, z zawodu kobieta orkiestra. Od lat w pracy eksploruje dziedziny komunikacyjne, w tym media, public relations i social media. Z pasji członkini kooperatywy less waste oraz renowatorka mebli.

KAROLINA PYZIK

UX designer, koordynator projektów

Zawodowo związana z rozwojem międzynarodowym w ramach projektów edukacji pozaformalnej. Z wykształcenia psycholog i filolog języków słowiańskich. Pracuje jako projektant UX, moderator Design Thinking i trener. Miłośniczka krytycznego myślenia i skutecznego altruizmu, w wolnych chwilach eksperymentująca z weganizmem.

WACŁAW MARAT

Artysta, projektant

Absolwent Pracowni Ilustracji i Pracowni Multimedialnej Kreacji Artystycznej na ASP w Warszawie w 2015 roku z wyróżnieniem Jego prace były pokazywane m.in. na Festiwalu Debiutów Filmowych w Koszalinie Młodzi i Film, czy na wystawie zbiorowej w warszawskiej Zachęcie. Dzieli pracę dla agencji reklamowej z projektowaniem książek, ilustracji i filmów animowanych.

AGNIESZKA MARAT-GŁÓD

Artystka, projektantka

Absolwentka Pracowni Ilustracji na ASP w Warszawie w 2015 roku z wyróżnieniem. Jej pracy były pokazywane na międzynarodowych wystawach malarskich, w warszawskiej Zachęcie i krajowych galeriach. Pracowała w agencji reklamowej, dziś projektuje tkaniny i tworzy filmy animowane.

MACIEJ TURCZYNIAK

Programista

Archeolog z wykształcenia, z pasji i zawodowo programista. Przez wiele lat związany z organizacjami pozarządowymi z obszaru kultury. Entuzjasta idei Open Source. W przerwach pomiędzy programowaniem zajmuje się retuszem cyfrowym oraz przygotowaniem zdjęć do druku.

MIKOŁAJ BIBAŃSKI

MIKOŁAJ BIBAŃSKI

Operator kamery i montażysta

Montażysta, operator, początkujący literat, entuzjasta historii i motoryzacji. W wolnym czasie obiera kanapy, dywany i swetry z sierści swoich czworonogów. Marzy o vanlife, życiu w zgodzie z naturą i większej półce na książki.