„Fatamorgany miejskie” to seria instalacji multimedialnych zlokalizowanych w bramach i podwórkach dzielnicy Wola Mirów w Warszawie. Instalacje, pokazywane nocą w godzinach 22:00-24:00, stworzyły trasę spacerową po Mirowie w okresie od 27 czerwca do 7 lipca 2014 r.
„Fatamorgany” to przywidzenia. One sprawiły, że w wędrówce przez miasto można było doświadczyć nie tylko tego, co fizyczne, jak np. architektura, ale również tego, czego nie można dotknąć – uczuć. Prace z cyklu opowiadają o nastrojach i emocjach, które dochodzą do głosu w nocy, przed zaśnięciem, we śnie. Prace zrealizowane zostały przy użyciu światła oraz dźwięku.
Inspiracją dla działań była podlegająca ciągłym przemianom Warszawa wraz z jej mieszkańcami. Tłem i bohaterem „Fatamorgan miejskich” jest Mirów, obszar Woli, w którym „stare” spotyka się z „nowym”. Miejsca przedwojennych kamienic zajmują tu nowoczesne apartamentowce i zamknięte strzeżone osiedla. Prace miały zachęcać do odkrywania starego Mirowa, zanim utraci on swój wyjątkowy charakter.
Twórcom projektu zależało, aby skłonić warszawiaków do myślenia o mieście jak o żywym organizmie – instalacje zostały ulokowane w podwórkach i bramach, czyli w miejscach interakcji z mieszkańcami. Przy pomocy światła, dźwięku i projekcji video przedstawiane były opowieści o przestrzeni miejskiej oraz emocjach żyjących w niej ludzi: samotności, lęku, miłości. Na chwilę udało się przywrócić opuszczonym miejscom cząstkę dawnej świetności, odczarowując ich smutne oblicza. Odwiedzający zostali zaproszeni m.in. do położenia się na dmuchanej poduszce, do wysłuchania rozmowy prowokującej do pytań na temat istoty dobra i zła, czy do wodzenia wzrokiem za delikatnym kolażem kolorów pokazywanym na ścianach kamienic.
Idea projektu „Fatamorgany Miejskie” powstała w 2013 roku z inicjatywy młodej artystki Heleny Wawrzeniuk. W swoich pracach bada ona, w jaki sposób światło, dźwięk oraz architektura wpływają na sposób postrzegania przestrzeni. Do współpracy przy projekcie artystka zaprosiła Paulinę Jędrzejewską z Fundacji Culture Shock, która od wielu lat zajmuje się budowaniem relacji międzyludzkich w przestrzeni publicznej.
INSTALACJE, KTÓRE TOWARZYSZYŁY WYDARZENIU: